Wednesday, December 22, 2010

mencari keselesaan ketiga hamil dan waktu tidur :-


posisi tidur yg akan membuat anda lebih selesa ketiga hamil:D


sukar tidur, itulah gangguan yang amat ‘menyiksa’ ibu yg hamil. Memang normal, tapi ada baiknya Anda kuasai untuk mengatasinya.


Tidur lena seolah menjadi ‘barang mahal’ di masa hamil. mungkin Ada sahaja gangguan, apakah itu perasaan yg kurang selesa, terganggu bermimpi buruk. dan sebagainya .. waktu tidur seakan menjadi sangat la pendek buat ibu hamil ..
Konsentrasi berkurang, mudah lelah, badan terasa letih, mood bekerja sentiasa tiada, dan sering emosi or sensitive . Tentu hal ini menjadi beban ketiga kehamilan semakin berat. Selain harus menyesuaikan diri dengan perubahan hormon mahu pun perubahan fizikal, ibu hamil juga harus berjuang menghadapi stamina yang menurun dengan pesatnya. Keluhan tidur umumnya muncul saat usia kandungan memasuki trimester ketiga dimana Baby sudah pesat membesar sehingga terasa sesak. nafsu makan kembali seperti biasa dan ibu pun sudah mampu menyesuaikan diri dengan perubahan hormon dan perubahan fizikal yg umumnya. menentukan posisi tidur yang selesa. Buat ibu yang terbiasa tidur dengan posisi terlentang atau tertiarap sebelum hamil, kehadiran baby dalam kandungan tentu akan menyukarkan posisi tidur . Selain persoalan keselesaan, abaikan sesuatu yg akan membuat anda Stress ketika hamil..


masalah akan dilalui ketiga hamil :


1:- sering atau kerap m/buang air kecil

Saat hamil ginjal Anda bekerja lebih kerap dari biasanya kerana organ ini harus menyaring volume darah yang lebih banyak 30-50% dari sebelum hamil. proses inilah yang menghasilkan lebih banyak urin. Selain itu, keranababy dan plasenta juga membesar dengan tekanan pada kandung, kerap membuang air kecil juga meningkat. Kekerapan m/buang air kecil juga akan bertambah jika baby dalam kandungan bangun atau bergerak pada waktu malam.

2:- denyutan jantung akan lebih bekerja lebih pantas seperti biasa


3:- kerap merasa penat atau termengah-mengah


4:- sering merasa krem dibahagian kaki atau bahagian punggung


5:- sembelit

Carilah posisi tidur yang selesa untuk anda

Faktor yang terpenting untuk dapat tidur dengan selesa adalah mencari posisi tidur yang terbaik untuk anda. Posisi tidur terbaik yang diamalkan selama kehamilan adalah posisi tidur m/gereng ke sisi kiri anda, hal ini dapat membantu mengoptimalkan aliran darah oksigen dan nutrisi ke plasenta

Mandi dengan air panas.

dengan mandi air panas (jangan terlalu panas suam-suam) atau berendam air panas suam-suam selama 15 minit, dengan sabun mandian yg wangi dan ini dapat membantu anda merasa lebih rileks dan selesa.

Hindari makan terlalu banyak saat menjelang tidur.

Saat hamil seringkali anda merasa ingin makan sesuatu saat malam hari, tapi hati-hatilah kerana bila keinginan untuk makan itu datang di waktu malam hari, dapat mempengaruhi tidur anda. Cubalah untuk hindari makan yang banyak atau terlalu kenyang saat menjelang tidur. Anda dapat menggantinya dengan snak yang ringan atau segelas susu hangat. pasti tidur anda lebih selesa..

Beristirahat selagi anda dapat.

kerapkan beristirahatlah selagi ada berkesempatan untuk beristirahat. lakukan aktiviti yg akan mendatang kan keselesaan pada diri anda ketiga hamil nikmatilah keadaan ketiga hamil pasti anda merasa keseronokkan ketiga saat2 ada menjadi ibu yg hamil ...




No comments: